Som musiklärare på en högstadieskola jobbar jag med ungdomar varje dag. Jag hänger med andra ord med i utvecklingen och jag har en ganska bra inblick i ungdomarnas värld. Men ibland kommer det tillfällen då även jag, som är ganska luttrad vi det här laget, inte kan låta bli att bli förvånad och tänka ”herregud, dagens ungdom alltså”. Det hände senast när jag hade en liten övning med en klass där jag bad dem komma på synonymer till ordet ”sjunga”. Jag gjorde detta för att visa på att det finns så många olika sätt att sjunga, och att sång kan vara en massa olika saker.

Hur som helst, när jag gjorde övningen så fick jag olika förslag från eleverna, som tralla, nynna och vråla, men när det var någon som sa joddla så fick jag några höjda ögonbryn från klassen. Flera av dem visste inte vad joddla är för något, och då tänkte jag verkligen den där dagens ungdom-tanken. Hur kan man inte veta vad joddla är? Det roliga är att någon av dem pratade om ett annat joddla, som tydligen heter Yoddla och är ett affärssystem (klicka här om ni inte heller vet vad ett affärssystem är). De vet alltså vad detta Yoddla är, men de har ingen koll alls på joddling som jag ändå anser vara något man borde ha kommit i kontakt med.

yoddla affärssystem

Affärssystemet Yoddla

Jag inser sådana gånger att jag som lärare har ett väldigt stort ansvar i att både hänga med i utvecklingen och inte försöka bromsa den, men samtidigt också bevara det gamla och faktiskt förstå att ”dagens ungdom” lever så pass mycket i nuet och i sin egen lilla bubbla att de kan ha svårt att förstå saker som jag ser som självklart. Det gäller helt enkelt att hela tiden anpassa sin undervisning, och det kan betyda att ändra något varje dag. För så fort kan utvecklingen faktiskt gå.