hantverkareVad kan man göra om man är missnöjd med en hantverkare som utfört arbeten i ens bostad? Att få rätt mot hantverkare är inte alltid det lättaste, speciellt om det kontrakt man skrivit på inte är helt tydligt vad gäller förväntat resultat och/eller pris. Det första steget är då alltså att försäkra sig om att kontraktet är klart och tydligt på de punkterna – vad som händer om kostnaderna skenar iväg, och vad du har rätt att förvänta dig som resultat av hantverkarnas arbete. Ju större arbete, desto viktigare är det med ett tydligt kontrakt. Om du exempelvis anlitar hantverkare för att bygga ett hus, gäller det att vara riktigt petig. Skulle huset inte bli som man tänkt sig i alla delar så kommer ju en stor del av nöjet med att bo där att förtas.

Vad gäller priset är det viktigt att komma ihåg att om ett fast pris anges, så får hantverkaren överstiga detta, men med maximalt 15%. Om hantverkaren uppger ett pris, men slutpriset överstiger detta med mer än 15% så har man rätt som kund att inte betala mer än så. I princip gäller detta även vid muntliga avtal, men i dessa fall kan det bli mycket svårt att bevisa att man, faktiskt, fått en prisuppgift. Det är därför viktigt att alltid få alla uppgifter svart på vitt. Det går att få rätt även utan skriftliga avtal, men är betydligt svårare.

Även om man som köpare av hantverkstjänster har långt gående rättigheter enligt konsumenttjänstlagen, inte minst att arbeten ska utföras på ett fackmässigt sätt, så är det många som inte väljer att utnyttja detta. Skälen kan variera, men är ofta en variant av att man inte ”orkar” bråka om för höga fakturor eller inte helt tillfredsställande jobb. Men det är ofta betydligt enklare att få rätt mot hantverkare än man tror. Så är du missnöjd är det en bra idé att närmare undersöka vilka olika möjligheter du har.